Wist je dat de meeste sites en apps die je gebruikt persoonlijke informatie verzamelen over jou? Men noemt deze informatie ook ‘persoonlijke gegevens’
Persoonlijke informatie of gegevens, wat is dat?
Dat is alles wat jou definieert/kenmerkt en jouw identiteit vormt. Dit wil zeggen wat je bent, wat je doet en waar je van houdt.
Dat is bijvoorbeeld jouw naam, jouw leeftijd, jouw adres, foto’s of video’s van jou, de kleur van jouw ogen, jouw geloofsopvattingen, jouw vrienden, of je een bril draagt, of je van groenten houdt enz. …
Wie verzamelt er informatie over jou?
Veel mensen. Bijvoorbeeld:
- Jouw school
- De gemeente waar je woont
- Jouw sportclub
MAAR ook en vooral de websites en apps die je gebruikt
Je bent je er misschien nu niet van bewust, maar de meeste informatie over jou wordt verzameld op internet. Bijvoorbeeld:
- Als je een app gebruikt op je telefoon: je geeft je naam, je telefoonnummer en je contacten
- Wanneer je actief bent op een sociaal netwerk: je post opmerkingen, foto’s, video’s
- Als je iets opzoekt op internet: je toont wat je interesseert, je toont de vragen die je stelt en waar je van houdt
Waarvoor dient de informatie die de apps en de sites over jou hebben?
De informatie over jou is heel nuttig voor de sites en de apps die je gebruikt omdat:
- de informatie toelaat om de site of de apps te gebruiken. De sites en de apps kunnen bijvoorbeeld weten in welk land jij verbinding maakt om de site te kunnen weergeven in jouw taal.
- de gegevens worden ook vaak ingezameld om je reclame aan te bieden aangepast aan jouw voorkeuren, men noemt dit vaak ‘gepersonaliseerde reclame’ of ‘doelgerichte reclame’
‘Gepersonaliseerde reclame’ of ‘doelgerichte reclame’, wat is dat?
Om deze techniek uit te leggen, kunnen we je beter een voorbeeld geven: wat voor nut heeft het om te proberen om jou een zwart T-shirt te verkopen als je niet van die kleur houdt en liever rood ziet?
Als je reclame krijgt voor een zwart T-shirt zal je er uiteraard geen kopen! Als je daarentegen op zoek bent naar een rood T-shirt of je ‘liket’ beelden van een rood T-shirt, dan begrijpen de bedrijven dat jij rood verkiest en dat ze je dus reclame voor rode T-shirts moeten tonen, die je graag zal willen kopen!
Met dit voorbeeld begrijp je dus dat als de sites en de apps begrijpen dat je van rood houdt en niet van zwart, dat ze je dan gemakkelijker kunnen aanmoedigen om het product te kopen dat zij verkopen! Die informatie over jou is dus heel kostbaar voor de bedrijven.